BJ57B - STOCKHOLM
HJÄRTA HJÄRNA MUSKLER
Säljdrivande kommunikation

"OnePlus på topp-listan”

Hur ska en kinesisk start-up kunna ta sig in på en överhettad mobilmarknad dominerat av Apple? Det uppdraget fick vi möjligheten att lösa när OnePlus gav oss förtroendet att driva deras kommunikation i Sverige.

Uppdraget

S-I har arbetat med OnePlus sedan bolaget, på allvar, klev in på den svenska marknaden 2017. Under tiden tillsammans lyckades vi stärka varumärkeskännedomen och preferensen för produkterna vilket resulterat i att OnePlus intagit en fjärde plats i fråga om försäljning bland mobiltillverkarna.

”På tre år hjälpte vi OnePlus att röra sig från att inte finnas med på topp 10-listan över de största mobiltillverkarna i Sverige, till att hamna på en fjärdeplats.”

Genomförande

OnePlus är en av världens mest spännande mobiltillverkare. På bara fem år växte bolaget från noll till femton miljarder kronor i omsättning och etablerade sig som en av dagens starkaste och mest innovativa leverantörer av Android-mobiler.

S-I har arbetat med OnePlus sedan starten, då bolaget valde att etablera sig på den överhettade, svenska marknaden som under en lång tid dominerats av Apples iPhone.

Vi behövde tänka nytt för att komma igenom det enorma bruset. Därför tog vi spjärn i OnePlus position som underdog, snarare än att försöka agera som en etablerad spelare. Det gav utrymme till lösare tyglar och möjlighet att göra saker på ett annorlunda sätt. Strategin byggde på historien om en utmanare, någon som tar sig an problem på ett nytt sätt snarare än att gå i traditionella fotspår.

Strategin manifesterades på en rad olika sätt. En av de viktigaste delarna handlade om att ge OnePlus ett ansikte, en person av kött och blod som representerade bolagets vision och varumärke. Något som de allra flesta mobiltillverkarna (bortsett från Apple) saknat. Personen ifråga blev en av grundarna, Carl Pei. Carl är en svenskfödd kines som hoppat av Handelshögskolan för att bege sig till Shenzhen och där starta ett företag med visionen att göra världens bästa Android-mobil.

Carl Pei profilerades som talesperson i dagspress, affärspress, podcasts och tv. Han fick utrymme att tala om hur OnePlus utmanade normerna för produktutveckling, försäljning och ledarskap. Genom berättelser som genomsyrades av företagets motto ”Never Settle”, formades bilden av ett företag som ville mer och var redo att göra saker annorlunda med Carl Pei som frontfigur.

Parallellt med detta pågick en kontinuerlig, produktfokuserad dialog med fack- och lifestyle-media. Pop up-event, pressdemos och löpande kontakter med vår svenska press lade grunden för den numera rådande uppfattningen – att OnePlus är en av världens bästa Android-mobiler.

Kontaktperson

Catarina Wigén
Kundansvarig rådgivare Tech
070 677 59 37
catarina.wigen@springtimeintellecta.se

Kontakta oss

Besök och leveranser:
Birger Jarlsgatan 57 B, 4tr
113 56 Stockholm

Postadress:
Springtime–Intellecta AB
Box 19063
104 32 Stockholm

Telefon & mail:
010-212 20 00
info@springtimeintellecta.se

Vi är del av något större

Tillsammans med våra systerbyråer bildar vi Sveriges största kommunikationsgrupp – H&H Group.

Jobba hos oss