BJ57B - STOCKHOLM
HJÄRTA HJÄRNA MUSKLER
Hemvändarkampanj i rekryteringssyfte

Säg det med kärlek. Säg det med nostalgi. Säg det med musik.

I november 2019 fick S-I förfrågan från Domstolsverket att ta fram en kommunikationsinsats med syfte att få personer med önskvärda specialistkompetenser att vilja flytta tillbaka hem till Jönköpings län. Vi landade i ett koncept som fångade uppmärksamhet i en digital värld, väckte nostalgi hos målgruppen samt placerade tanken: ”Jag kanske borde flytta hem för gott ändå”.

Uppdraget

Uppdraget grundades i att Domstolsverket, Region Jönköpings Län och Jordbruksverket har gått samman i ett initiativ för att hitta nya rekryteringsmöjligheter. Aktörernas gemensamma utmaning är att locka till sig specialistkompetenser, en utmaning som många aktörer runtom i Sveriges regioner tampas medPersoner som redan har anknytning till regionen upplevdes som extra motiverade till att vilja flytta tillbaka till nära och kära. S-I fick uppdrag att ta fram en kampanj som skulle gå i sociala kanaler under julen, och som skulle riktas till utflyttade Jönköpingsbor med önskvärda specialistkompetenser. 

"Vi väcker tanken hos målgruppen att det är dags att flytta hem till Jönköping igen."

Genomförande

Vårt strategiska arbete inleddes med att skapa förståelse för målgruppen och hur vi skulle formulera ett samlat budskap och manér från tre olika avsändare. En tidig insikt var att många med de mest efterfrågade specialistkompetenserna ofta blir kvar i de storstäder där de studerat eller där de fick sitt första jobb, exempelvis Stockholm, Göteborg eller Malmö. Studier visar att de som är i åldrarna 28–38 i större utsträckning än andra åldersgrupper kan tänka sig att flytta tillbaka dit de själva har växt upp. En annan insikt var svårigheten att förmedla ett budskap som skulle övertyga någon att ta klivet att flytta från storstaden och söka jobb på annan ort. Det kräver bearbetning av mottagaren. 

Där föddes idén om en enkel, sann, rak och kärleksfull hälsning, som ett skalbart, tydligt koncept. Vi satte ihop en låtlista på Spotify med tio noggrant utvalda låtar. I Want You Back är en nostalgisk mix-tape i modern tappning. Kampanjens budskap följer temat “Du är saknad, kom hem! Syftet var att göra nära och kära till avsändare. Även om tre arbetsgivare som står bakom kampanjen, är det den som saknar en utflyttad vän eller familjemedlem som besitter den störst övertalningsförmågan

Spellistan delades sedan, tillsammans med ett framarbetat inlägg, på respektive aktörs Facebook och Instagramkonto. Val av kanaler motiverades av tidperioden och att målgruppen i större utsträckning befinner sig i just dessa kanaler, framför exempelvis Linkedin, under sin julledighet. 

Mottagarna uppmanades att dela eller lyssna på listan tillsammans med den man saknar. En kampanjsida för det övergripande konceptet I Want You Back togs fram med samma budskap och manér, och med en tydlig koppling till de presumtiva arbetsgivarna. 

 

Lyssna på spellistan!

Kontaktperson

Elin Jansson
Rådgivare / Skribent
073 525 22 89
elin.jansson@springtimeintellecta.se

Kontakta oss

Besök och leveranser:
Birger Jarlsgatan 57 B, 4tr
113 56 Stockholm

Postadress:
Springtime–Intellecta AB
Box 19063
104 32 Stockholm

Telefon & mail:
010-212 20 00
info@springtimeintellecta.se

Vi är del av något större

Tillsammans med våra systerbyråer bildar vi Sveriges största kommunikationsgrupp – H&H Group.

Jobba hos oss